Jag vill investera i mig själv. Jag inspirerar andra.
Tillsammans utmanar vi framtiden.
Vesterhavsskolans grundidé är progressionsinriktad undervisning som tillgodoser varje elev utifrån dess behov och kunskapsnivå.
För goda studieresultat prioriteras och värdesätts arbetsro och eleverna skolas in i Vesterhavsandan som bygger på ansvar, trygghet och kunskap.
Tillsammans skapar alla på skolan en miljö där alla kan trivas, få vara sig själva och utvecklas såväl kunskapsmässigt som socialt.
Förskoleklassen är ett första steg in i skolans värld. Därför står trygghet, trivsel och det sociala samspelet i centrum. Vi väcker nyfikenhet och intresse för lärandet kring siffror och bokstäver. Utifrån Skolverkets kartläggning planerar och genomför vi undervisningen på ett lekfullt sätt. Vi använder oss av vår fantastiska närmiljö vilket gör att utomhuspedagogik ligger nära till hands.
Planeringen är att samtliga förskoleklassbarn (max 44 barn) finns på samma klasslista men delas in i mindre grupper under hela läsåret. Grupperna kommer samverka med varandra med hänsyn till vilka aktiviteter vi gör.
Våra barn i förskoleklassen kommer från många olika förskolor. Det betyder att barnen mår väl av att få tid att lära känna varandra under sitt första skolår. När vi ser hur barnen interagerar och arbetar kommer klassindelningen få växa fram och vara klar inför åk 1. Syftet är att skapa trygga grupper och en god studiemiljö.