Sport

Att gå på Vesterhavsskolans Sportprofil innebär i första hand en vanlig skolgång med de vanliga ämnena och de vanliga läxorna. I andra hand får eleverna en sportutbildning under kvalificerad ledning. Vi vet att denna kombination kommer att ge dig som elev, en intressant och utbildning.

Utveckling, struktur och uppföljning är de hörnstenar som vi kommer att bygga vår skolgång på, detta innebär ett stort föräldraengagemang, där man följer sitt barns utveckling kontinuerligt.

Det är viktigt att du som söker Sportprofilen, har ett stort intresse och hjärta för din sport (fotboll, racket, friidrott).

Eleverna har profil två gånger i veckan i pass om 50 minuter.

Förutom fotboll i både praktik och teori jobbar vi med fairplay, kamratskap och ledarskap.
Vi lär oss om kost och hur man förebygger skador och rehabtränar – allt för ett friskt utövande.

Det övergripande målet är att varje elev ska ha roligt, känna gemenskap och utvecklas. Friidrottsprofilen inriktar sig på, hopp, kast, häck och löpning i alla dess former.

Racketprofilen inriktar sig på att utveckla eleverna i tekniken i de olika slagen; forehand, backhand, serve, volley och smash med fler. Spelförståelse, rörelseförmåga, spänst och koncentration är andra delar som det läggs stor vikt vid.